Hoe zit het met...
Over ZW380 en Tracé A59 Midden worden wonderlijke beweringen gedaan. Lees hier hoe het werkelijk zit...

Tracé A59 Midden (Geel)...
...gaat dwars door Geertruidenberg
...gaat dwars door Langeweg Zevenbergen
...gaat dwars door Zevenbergen
...gaat dwars door glastuinbouwgebieden
...gaat dwars door het Markiezaatsmeer
...gaat vlak langs Bergen op Zoom
...gaat bovengronds tussen de A59 en Breda
...is ongezond tot op een kilometer
...gaat ten koste van heel veel natuur
...is 14 kilometer langer dan tracé Zuid

Tracé Zuid (Rood)...
...gaat dwars door de Haagse Beemden
...kost Breda de laatste natuurgebieden
...maakt woningen in de Haagse Beemden minder waard
...is het einde van het Haagse Beemdenbos
...heeft masten die 77 meter hoog zijn

Het is een complot, want...
...de 150kV-lijn in Breda zou toch al weg gaan
...de gemeente Breda is omgekocht met 200 miljoen euro
...er is een versnelde procedure
...de ministers hebben al gekozen

De werkgroep...
...steunt een noordelijk tracé via Moerdijk
...is een NIMBY-club


Tracé A59 Midden loopt dwars door Geertruidenberg
Onzin! De idee achter Tracé A59 Midden is om de nieuwe 380kV-lijn zo ver mogelijk van dichtbevolkte gebieden te houden als mogelijk is. Het tracé komt niet in de buurt van woonwijken, en dus absoluut niet door Geertruidenberg. Kijk maar op de detailfoto's van tracé A59 Midden.
Er is wel een tracé dat via Geertruidenberg loopt: Tracé Paars. Bij dit alternatief zou Geertruidenberg er een 380 kV- en een 150 kV-lijn bij krijgen (zie Tracé Paars bovengronds via Geertruidenberg).


Tracé A59 Midden loopt dwars door Langeweg en Zevenbergen
Onzin! De werkgroep heeft altijd aangegeven dat tracé A59 Midden tussen Rilland en Zwartenberg identiek is aan tracé Zuid. Pas vanaf Zwartenberg volgt het tracé een meer noordelijke koers, richting Zonzeel en de A59.
In december 2014 bedacht actiegroep Halderberge 380kVNee een variant op ons alternatief: tracé A59 Midden B. Deze variant was veel noordelijker ingetekend. De variant liep echter ook niet door Langeweg (en al helemaal niet door Zevenbergen), maar even ten noorden van industriegebied Zwartenberg.
Medio januari was deze variant van de baan. Halderberge heeft een ander tracé omarmd...


Tracé A59 Midden loopt door een glastuinbouwgebied
Onzin! Het tracé gaat helemaal niet door een kassengebied. Zie de detailfoto's van het tracé.


Tracé A59 Midden loopt vlak langs Bergen op Zoom en dwars door het Markiezaatsmeer, een Natura2000-gebied!
Dit is wat ingewikkeld... Tot grote ergernis en frustratie van de indieners van alternatieven heeft TenneT de vrijheid genomen om sommige tracédelen heel anders op de kaart te zetten dan wat is ingediend. Alle ingediende alternatieven volgen een route over de Brabantse Wal. TenneT heeft echter zonder enig overleg met de indieners een route dwars door het Markiezaatsmeer ingetekend. Voor meer informatie, zie dit PDF-document.


Tracé A59 Midden gaat bovengronds naar Breda
Onzin! Als de nieuwe 380kV-lijn langs snelweg A59 wordt aangelegd, dan worden steden zoals Breda aangesloten via ondergrondse verbindingen. De kosten zijn namelijk vrijwel gelijk aan die van een bovengrondse verbinding. Zie pagina 4 van deze brochure van Tennet...


Wonen bij een hoogspanningslijn is ongezond tot op een kilometer
Onzin! Wonen bij een hoogspanningslijn is inderdaad ongezond, maar het effect doet zich alleen voor vlakbij een hoogspanningslijn. Bij de lijn die nu wordt overwogen is er maximaal op 200 meter een effect te verwachten. Tracé Zuid komt alleen bij Oosterhout dichter bij een woonwijk. Tracé A59 Midden ligt veel verder van woonwijken af. De nieuwe lijn is dus niet ongezond voor woonwijken als de Haagse Beemden, Made, Wagenberg, of Terheijden. Dit in tegenstelling tot de bestaande hoogspanningslijn, die (vanwege de verouderde techniek) evenveel straling afgeeft als de nieuwe combinatie van 380 + 150kV samen.
Het RIVM zal benadrukken dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor er een verband tussen straling van hoogspanning en gezondheidsklachten. Dat is een halve waarheid. Onder kinderen die wonen bij hoogspanningslijnen komt meer leukemie voor en bij volwassenen sterven meer mensen aan Alzheimer (zie het tabblad Gezondheid).
Het punt is dat niet bekend is wat het is aan een hoogspanningslijn waar de mensen ziek van worden. Het kan bij wijze van spreken de gebruikte verf zijn die op de masten zit. Dat is simpelweg nog niet onderzocht. Het enige dat wel duidelijk (en bewezen) is, is dat wonen (dicht) bij hoogspanningslijnen inderdaad niet gezond is.


Tracé A59 Midden kost erg veel natuur
Onzin! ZLTO heeft waarschijnlijk naar de verkeerde kaarten gekeken. Tracé Zuid heeft zo'n 17 kilometer aan doorsnijdingen van de ecologisch hoofdstructuur, ons tracé slechts 3 kilometer. Zie ook de tracévergelijkingen.


Tracé A59 Midden is 14 kilometer langer dan tracé Zuid
Onzin! ZLTO heeft waarschijnlijk naar de verkeerde kaarten gekeken. Tracé A59 Midden is 75,0 kilometer, tracé Zuid 72,4. Zelfs als je het verschoven tracé bij De Moer meetelt (6 km) dan scheelt het nog maar 8,6 kilometer, geen 14. Zie ook de tracévergelijkingen.


Tracé Zuid (Rood) loopt dwars door de Haagse Beemden
Onzin! Minister Kamp wil de lijn ten noorden van onze wijk, door het buitengebied (de Vierde Bergboezem en het Haagse Beemdenbos) laten lopen, maar of de keuze op Tracé Zuid valt is allerminst zeker. Zeker is wel dat het tracé niet door de wijk komt.
Sterker nog... Bij aanleg van tracé Rood (Zuid) of tracé Geel (Middenalternatief) zal de bestaande hoogspanningslijn uit de Haagse Beemden verdwijnen.


Tracé Zuid kost Breda de laatste natuurgebieden
Onzin! De laatste natuur van de Haagse Beemden wordt niet ingeleverd bij Tracé Zuid. De (net aangelegde) natuur in het buitengebied zou worden geruild tegen natuur in de Haagse Beemden zelf. Landgoed De Burgst wordt bevrijd van z’n hoogspanningslijn. En als het lukt om de 380kV langs snelweg A59 te krijgen dan is er alleen maar winst voor de natuur.


Tracé Zuid maakt woningen in de Haagse Beemden minder waard
Onzin! Tracé Zuid loopt minimaal een halve kilometer buiten de wijk. Dat zal geen invloed hebben op de huizenprijzen. In tegendeel. Honderden woningen rond de bestaande hoogspanningslijn zullen juist meer waard worden, omdat die lijn wordt verwijderd als de hoogspanningslijn via Tracé Zuid of Tracé A59 Midden wordt aangelegd.


Bij tracé Zuid wordt het hele Haagse Beemdenbos gekapt
Onzin! Als gezegd, we doen alles wat we kunnen om het te voorkomen, maar ŕls de 380kV-lijn via Tracé Zuid zou gaan lopen dan nog hoeft het Haagse Beemdenbos niet tegen de vlakte. Op de plaatsen waar de palen komen moeten bomen weg, maar de palen zijn zo hoog dat er geen hele strook in het bos hoeft te worden gekapt. Onder de verbinding kunnen zelfs bomen groeien, mits het soorten zijn die niet te hoog worden.


De masten van tracé Zuid worden 77 meter hoog
Onbekend. Het is nog niet bekend hoe hoog de masten zullen worden. Een standaard Wintrackmast is 57 meter hoog. Bij het kruisen van kanalen en rivieren kan een hoger type worden ingezet (zodat schepen veilig onder de draden door kunnen). Als masten verder dan normaal uit elkaar worden geplaatst, dan moeten de masten ook hoger worden. De hoogst mogelijke masten zijn 75 meter, maar het zal niet nodig zijn het hele tracé met deze masten aan te leggen.


Bestaande 150kV-lijn Breda zou toch al weg gaan
Onzin! Alleen als de gemeente Breda zo'n 5,5 miljoen euro betaalt wordt de bestaande hoogspanningslijn in de Haagse Beemden ondergronds gebracht. Maar als Tennet een nieuwe lijn aanlegt in de buurt van Breda (Tracé Zuid of Tracé A59 Midden), dan wordt de oude lijn overbodig en kost het Breda niets.


Gemeente Breda is omgekocht met 200 miljoen euro
Onzin! Er is niemand omgekocht om aan tracé Zuid mee te werken. Het zuidelijke tracé is 200 miljoen goedkoper dan het noordelijke tracé, dat oorspronkelijk werd onderzocht maar technisch niet mogelijk bleek. Tennet bespaart wel 200 miljoen als Tracé Zuid wordt gekozen, maar houdt dat geld niet zelf. Investeringen van Tennet worden verrekend in de elektriciteitstarieven. Besparingen komen goede van de consument.


Teken snel protest aan, er is een versnelde procedure
Onzin! Er bestaat geen ‘versnelde procedure’, en je kunt nu nog geen bezwaar maken. Als er eind 2016 een tracé wordt gekozen waar je het niet mee eens bent, dan kun op z’n vroegst medio 2017 bezwaar aantekenen. Zie: http://www.zuid-west380kv.nl/rilland-tilburg/wat-is-de-planning.


De ministers hebben al besloten welk tracé het wordt
Onzin! De ministers besluiten pas in 2017. Er wordt nu gekeken of de lijn via het zuidelijke tracé zou kunnen, maar ook of er nog andere mogelijkheden zijn. Daarom hebben we als werkgroep in 2010/2011 een alternatief tracé ontwikkeld, waarin de nieuwe 380kV (gecombineerd met de 150kV-lijn, die nu wel dwars door de Haagse Beemden loopt), parallel aan de A59 wordt aangelegd. Dit alternatief is gepresenteerd aan Kamerleden, provinciale en gemeentelijke politici, natuurorganisaties, Staatsbosbeheer en Tennet, en unaniem positief ontvangen. Samen met andere belangenverenigingen hebben we een verbeterde versie ontwikkeld: Tracé A59 Midden.


De werkgroep steunt een tracé via Moerdijk
Onzin! De werkgroep heeft sinds 2009 juist altijd bezwaar gemaakt tegen een noordelijk tracé. Zo'n tracé lost vrijwel geen enkel knelpunt op, laat honderden gezinnen in Oudenbosch, Etten-Leur, Breda en Den Hout, plus diverse scholen in de magneetzone staan. Of je nu Tracé Noord/Tracé Paars of Tracé Blauw neemt: het zou een slechte keuze zijn. De werkgroep steunt deze tracés beslist niet.


De werkgroep is een NIMBY-club
Onzin! Als de werkgroep een NIMBY-club was, dan had ze in augustus 2014 de vlag uitgehangen en alle activiteiten gestaakt. Tracé Zuid, dat toen door de ministers werd aanwezen als voorkeurstracé, voorziet erin dat de hoogspanningslijn uit de wijk Haagse Beemden en landgoed De Burgst verdwijnt. Echter, de werkgroep is ervan overtuigd dat er een beter tracé mogelijk is. Een tracé dat veel meer knelpunten oplost en dat veel minder schade toebrengt aan de natuur. Daarom is de werkgroep ook na augustus 2014 doorgegaan.