Home     Geschiedenis - Overzicht     mei 2009 - april 2011 mei 2011 - maart 2013     april 2013 - augustus 2014     september 2014 - ...
 

Geschiedenis

Mei 2011 - maart 2013

Eind mei 2011 komt Tennet met een voorstel, om binnen tien jaar alle bestaande hoogspanningsknelpunten op te lossen. Minister Verhagen gaat akkoord, maar maar zegt tijd nodig te hebben om het plan verder uit te werken. Het ziet er naar uit dat de 150kV-verbinding door Breda zal worden verkabeld (ondergronds gebracht). De kosten worden doorberekend in de energienota. De vlag kan uit. De klus, waar de werkgroep zich de afgelopen jaren mee heeft beziggehouden, is geklaard. Op één puntje na.

Nog voordat de minister akkoord ging had de werkgroep een uitnodiging ontvangen van het ministerie van EZ en Tennet, om het alternatieve tracé voor de nieuwe 380kV-verbinding door West-Brabant te komen bespreken. Ons alternatief, bundeling met de A59, kon nog steeds 'twee vliegen in één klap' betekenen. Het zou een stuk goedkoper zijn dan én een nieuwe verbinding via Moerdijk, én de oude 150kV-lijn door Breda verkabelen...


Werkgroep Hoogspanning Haagse Beemden

31 mei 2011 - Tennet komt met een voorstel

Tennet stuurt een voorstel naar de Tweede Kamer: laten we nu alle hoogspanningsknelpunten aanpakken, dan is alles binnen tien jaar opgelost.



8 juni 2011 - Minister Verhagen gaat akkoord

Minister Verhagen geeft aan het plan van Tennet te steunen. Hoewel Tennet een kant-en-klaar plan heeft moet er volgens de minister nog wel veel worden uitgezocht. In een brief aan de Tweede Kamer belooft Verhagen: hij zal de Kamer "voor het eind van het jaar over de vervolgstappen informeren..."



22 augustus 2011 - Werkgroep overlegt met ministerie en Tennet

De werkgroep heeft een alternatief tracé uitgewerkt (zie illustraties rechts), waarin de nieuwe 380kV-verbinding wordt gebundeld met de snelweg A59. Tennet komt nu met een afwijzingsgrond die de afgelopen maanden nog niet aan bod is geweest: bij Oosterhout Weststad loopt het alternatieve tracé parallel aan ondergrondse buisleidingen. De werkgroep heeft rekening gehouden met alle wettelijke risicoprofielen en -afstanden, maar Tennet geeft aan dat de bestaande normen niet veilig genoeg zijn. Zelfs op een grotere afstand dan de wettelijke normen voorschrijven - tot op wel 100 meter - kunnen hoogspanningslijnen bij buisleidingen gevaar opleveren. Ons alternatief wordt afgewezen.

Aangezien minister Verhagen al heeft toegezegd dat de 150kV-lijn uit de Haagse Beemden binnen tien jaar zal verdwijnen, besluit de werkgroep geen energie meer te steken in het alternatief voor de 380kV-verbinding.



14 december 2011 - Plan van aanpak vertraagd

Helaas lukt het de minister niet om nog voor het einde van het jaar te komen met een plan van aanpak. Maar, zo belooft minister Verhagen in een brief aan de Tweede Kamer, uiterlijk in juni volgend jaar is het klaar.



26 juni 2012 - Kabinet gevallen, geen plan van aanpak

Een schoolvoorbeeld van het spreekwoord "Veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven." Met zijn toezegging de hoogspanningsknelpunten te zullen oplossen heeft Verhagen lof geoogst van links en rechts, maar nu het puntje bij paaltje komt laat de minister verstek gaan.

Na het plan van aanpak een jaar voor zich uit te hebben geschoven komt de minister nu weer met een kort briefje aan de Tweede Kamer. Helaas, het kabinet is gevallen. En omdat er keuzes moeten worden gemaakt rond de uitvoering van de regeling besluit de minister: "Het is aan de nieuwe regering om te beslissen over een regeling voor wonen onder bestaande hoogspanningsverbindingen." Nog meer uitstel dus...


Vervolg...



 

P> Het grootste knelpunt van tracé A59 is de passage van Oosterhout Weststad.
Dwarsdoorsnede van Oosterhout Weststad
 
Het oude rangeerspoor in Oosterhout Weststad De werkgroep dacht een mogelijkheid te hebben gevonden in een oud, niet meer gebruikt rangeerspoor, ten zuiden van de buizenstraat (foto rechts).

Een dwarsdoorsnede van dit gebied (van noord naar zuid) ziet er ongeveer als volgt uit:
- industriegebied (grijs)
- een aftakking van de nieuwe goederenspoorlijn
- twee sporen van de nieuwe goederenspoorlijn
- drie ondergrondse buisleidingen:
1: 36 inch buisleiding 10412 voor ruwe aardolie
2: 24 inch buisleiding 10391 voor ‘product’
3: 8 inch buisleiding 10634 voor ‘product’
- een geasfalteerd weggetje t.b.v. onderhoud aan de buisleidingen – doodlopend (zwart)
- een waterkering
- een onverhard pad – niet vrij toegankelijk (grijs)
- de oude goederenspoorlijn (vervallen)
- industriegebied (grijs)

Dwarsdoorsnede van Oosterhout Weststad

Voor elke buisleiding is een specifieke risicocontour vastgesteld. Voor buisleidingen 1, 2 en 3 is dat respectievelijk 33 (rood), 25 (oranje) en 12 meter (geel). Als we die contouren intekenen in de schets, dan krijgen we het volgende beeld:
Risicoprofielen en belemmeringsafstanden

Als het hoogspanningstracé zou worden ingepland ter hoogte van het niet meer gebruikte rangeerspoor, en de waterkering iets zuidelijker zou worden geplaatst, dan zouden we keurig buiten alle 'verboden' zones van de buizenstraat blijven...
Risicoprofielen en belemmeringsafstanden